BIP Reńska Wieś
BIP REŃSKA WIEŚ
  • Rozmiar czcionki
  • A- A A+
  • Kontrast
  • Widok
  • Stały układ Szeroki układ

Rada Gminy

Rada gminy - organ stanowiący i kontrolny gminy.



W skład rady wchodzą radni w liczbie:

1) piętnastu w gminach do 20 000 mieszkańców;

2) dwudziestu jeden w gminach do 50 000 mieszkańców;

3) dwudziestu trzech w gminach do 100 000 mieszkańców;

4) dwudziestu pięciu w gminach do 200 000 mieszkańców oraz po trzech na każde dalsze rozpoczęte 100 000 mieszkańców, nie więcej jednak niż czterdziestu pięciu radnych.



Kadencja rady gminy trwa 5 lat licząc od dnia wyboru.

Na czele rady stoi przewodniczący i wiceprzewodniczący w liczbie od 1 do 3.



Rada gminy ze swojego grona może powoływać stałe i doraźne komisje do określonych zadań, ustalając przedmiot działania oraz skład osobowy.



Do właściwości rady gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.



Do wyłącznej właściwości rady gminy należy:

1) uchwalanie statutu gminy;

2) ustalanie wynagrodzenia wójta, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności;

3) powoływanie i odwoływanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu - na wniosek wójta;

4) uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium z tego tytułu;

4a) rozpatrywanie raportu o stanie gminy oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia wotum zaufania z tego tytułu;

5) uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego;

6) uchwalanie programów gospodarczych;

6a) przyjmowanie programów rozwoju w trybie określonym w przepisach o zasadach prowadzenia polityki rozwoju;

7) ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki;

8) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach;

9) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:

a) zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; uchwała rady gminy jest wymagana również w przypadku, gdy po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat strony zawierają kolejne umowy, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość; do czasu określenia zasad wójt może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady gminy,

b) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez wójta,

c) zaciągania długoterminowych zobowiązań zaliczanych do tytułu dłużnego, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 305, z późn. zm.9)),

d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez wójta w roku budżetowym,

e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez radę gminy,

f) tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,

g) określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez wójta,

h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,

i) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez wójta w roku budżetowym,

j) wyrażenia zgody na zawarcie umowy, o której mowa w art. 50a ust. 1;

10) określanie wysokości sumy, do której wójt może samodzielnie zaciągać zobowiązania;

11) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań, o których mowa w art. 8 ust. 2 i 2a;

12) podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku;

12a) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych;

13) podejmowanie uchwał w sprawach herbu gminy, nazw ulic i placów będących drogami publicznymi lub nazw dróg wewnętrznych w rozumieniu ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1376 i 1595 oraz z 2022 r. poz. 32), a także wznoszenia pomników;

14) nadawanie honorowego obywatelstwa gminy;

14a) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów;

15) stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady gminy


Statut rady gminy reguluje ustawa z dnia 8 marca 1990 samorządzie gminnym (Dz. U. 1990 Nr 16 poz. 95 z późn. zm). (pobierz)

Main Menu

  • Strona główna
  • Strategia Rozwoju Gminy Reńska Wieś na lata 2016-2025
  • System Informacji Przestrzennej
  • Klauzula Informacyjna RODO
  • Pomoc prawna
  • Raporty o stanie Gminy
  • Dostępność dla osób ze szczególnymi potrzebami
  • Dane przestrzenne
  • Ogłoszenia
  • Władze Gminy
    • Wójt Gminy Reńska Wieś
    • Rada Gminy
      • Skład osobowy Rady Gminy
      • Protokoły - kadencja 2010-2014
      • Protokoły- kadencja 2018-2023
      • Protokoły - kadencja 2018-2023
      • Protokoły- kadencja 2024-2029
      • Sesje Rady Gminy 2018-2023 (transmisje obrad)
      • Sesje Rady Gminy 2024-2029 (transmisje obrad)
  • Młodzieżowa Rada Gminy Reńska Wieś
  • Prawo miejscowe
  • Finanse
  • Gospodarka mieniem komunalnym
  • Dla inwestora
  • Zamówienia publiczne
  • Fundusze Budżetu Państwa i fundusze celowe
  • Urząd Gminy
  • Jednostki pomocnicze Gminy
  • Oświadczenia majątkowe
  • Jednostki organizacyjne
  • Współpraca
  • Fundusze Unii Europejskiej
  • Wybory i referenda
  • Kontrole
  • Dane techniczne
  • Ochrona środowiska
  • Zarządzenia Wójta Gminy Reńska Wieś
  • Umowy
  • Petycje
  • Sygnaliści

 

Urząd Gminy Reńska Wieś

ul. Pawłowicka 1

47-208 Reńska Wieś

 tel. 77-405-32-11
faks. 77-405-32-10
e-mail: ug@renskawies.pl

Rachunek bankowy Urzędu Gminy

Powiatowy Bank Spółdzielczy w Kędzierzynie-Koźlu,
Nr: 02-8882-1032-2001-0010-0146-0001

Numer Identyfikacji Podatkowej: 7492089126

 

Logo projektu Kuźnia Dostępnych Stron